Da bi smo uspešno ispunjavali svakodnevne ciljeve neophodna je motivacija. Ljudi koji uspevaju sebe da motivišu na pravi način često su veoma uspešni u životu, a motivacija se može naći u raznim stvarima, od finansijske dobiti do priznavanja u društvu. Prema vodećim psiholozima faktori koji utiču na motivaciju mogu se podeliti na dva tipa: unutrašnju i spoljnu motivaciju.
Iskustvo pokazuje da je prvo bitno zadovoljiti unutrašnje motivacione faktore koji će obezbediti prosečnu produktivnost, a nakon toga implementirati i spoljne motivacione faktore za nadprosečnu motivaciju i produktivnost.
Unutrašnja motivacija
Bilo da želite da motivišete svoju decu, prijatelje ili možda zaposlene, pitanje je uvek isto. Kako uspešno motivisati nekoga? Na osnovu teoretskog izučavanja delovanja unutrašnjih i spoljnih faktora, sastavljen je čitav niz konkretnih saveta. Ovde izdvajamo šest faktora unutrašnje motivacije:
· uspešno obavljeni zadaci pozitivno utiču na motivaciju
· dozvolite podređenima da prihvate veću odgovornost na sebe (dodelite im odgovornost za neki zadatak ili deo projekta)
· pohvale utiču pozitivno na motivaciju (istaknite koliko je nečija uloga bila značajna za postizanje zajedničkog cilja), izbegavajte kritikovanje
· postavljajte realne ciljeve, ciljeve koji su dostižni ali zahtevaju i trud, ciljevi koji su vidljivi (velike projekte podeliti u manje, tzv. međuciljeve)
· omogućite zaposlenima da stalno upoznaju nove stvari, da istražuju (dodeljivanje novih uloga u timu, novih zadataka...)
· stalno kreirajte nove i personalizovane zahteve za svakog pojedinca
Spoljna motivacija
Pod spoljnom motivacijom se obično podrazumeva finansijska motivacija. Postoje dva osnovna oblika finansijske motivacije: direktni finansijsjki podsticaji u novcu i indirektni finansijski podsticaji koji se ne isplaćuju u vidu plate (ili novca uopšte).
Već duže vreme u kapitalističkim zemljama motivacija se zasniva na materijalnim dobrima. Organizaciona praksa motivacije je pod direktnim uticajem finansijskih sredstava, a ovakav oblik motivisanja je često kritikovan kao pogrešan i kao nepotrebno rasipanje sredstava. Treba pomenuti da su mogućnost za napredovanje, status u društvu, pohvale i priznanja odlična praksa motivacije kada se ukomponuju sa zadovoljavajućim finansijskim sredstvima. Jednostavno forsiranje motivacije putem finasijskih bonusa ne mora uvek dati dobre rezultate i značajno je skuplje od gore navedene kombinacije.
Ipak, kao najočigledniji i najstariji vid motivacije, novac je i dalje najrasprostranjeniji vid motivacije. Kao takav, on je neretko i problem koji privlači pažnju zbog uticaja koji ima na odnose u radu. Plata se ne može postaviti neposredno u funkciju porasta produktivnosti, jer ne vodi svako povećanje plate većoj produktivnosti. Ipak pravične plate i bonusi imaju značajan uticaj na motivaciju zaposlenih. Zbog toga se savetuje pridržavanje sledećih saveta kada su materijalni faktori u pitanju:
· pojedince nagrađivati za rezultate rada na koje direktno utiču
· jasna sprega između nagrade i rezultata mora postojati
· sistem nagrađivanja ne treba zasnivati na sankcionisanju negativnih rezultata već na nagrađivanju pozitivnih
· finansijska nagrada mora biti dovoljna da opravda uloženi dodatni napor
· povećanje uspešnosti i radnog učinka treba direktno i srazmerno da prati povećanje plate
· finansijske nagrade moraju da budu ravnopravne među svima
· razlike između dobrih i loših radnika moraju biti primetne na osnovu plate kako bi stimulisale dobar rad
Motivacija je jako bitna tema u poslovnom svetu i kao takva često je obrađivana u naučnim radovima kao što su diplomski radovi, seminarski radovi, doktorski radovi, master radovi itd. Ukoliko vam je potreban stručan rad na ovu temu, možete ga poručiti putem ove http://www.seminarski-diplomski.com/usluge/seminarski-radovi ili putem ove http://www.seminarski-diplomski.com/usluge/diplomski-radovi stranice.
SD Grupa Sajtova je osnovana 2007.godine. U okviru grupe trenutno uslužno posluje više web sajtova istih ili sličnih tema i namena. Trenutno smo vodeći sajtovi u našoj branši po broju poseta i obimu posla u Srbiji, Crnoj Gori, Hrvatskoj i BiH.